Veelgestelde praktische vragen
Soms heb je gewoon even een praktische vraag. Hieronder vind je onze praktische antwoorden. 😊 Staat jouw vraag er niet bij? Bel ons gerust.
Soms heb je gewoon even een praktische vraag. Hieronder vind je onze praktische antwoorden. 😊 Staat jouw vraag er niet bij? Bel ons gerust.
Ik wil mijn afspraak verzetten / afzeggen. Kan dat?
Je kunt niet meer naar je afspraak komen? Dat kan natuurlijk een keer gebeuren.
Wist je dat je als je ons belt ook kan kiezen voor de optie: “terugbelverzoek”? Je kan dan een tijdvak kiezen waarin je teruggebeld wordt, zodat je niet hoeft te wachten.
Moet ik met mijn klacht naar de huisarts?
Als het urgent is, maak je uiteraard een afspraak met de huisarts. Maar soms heb je een klacht die niet urgent is, waardoor je niet zeker weet of je naar de huisarts moet of niet. We gaan je helpen om erachter te komen of je een afspraak moet maken, of niet.
Het eerste wat je kunt doen is kijken op thuisarts.nl of download de app ‘Moet ik naar de dokter’.
Deze pagina is er speciaal voor ingericht om je te helpen bepalen of je met jouw klacht naar de huisarts moet.
Vertrouw je het toch niet helemaal of twijfel je? Bel dan altijd onze praktijk. Onze assistentes helpen je graag om de eerste inschatting te maken of je wel of niet een afspraak moet maken bij ons.
Kijk bij ‘contact‘ om contact op te nemen met de praktijk. Daar vind je alle nummers van onze verschillende praktijken.
Ten slotte is het goed om te realiseren dat je echt niet de enige bent die zich afvraagt of je met een bepaalde klacht wel of niet naar de huisarts moet. Dus wij zijn het gewend om dit soort vragen te krijgen. Onze assistentes helpen je graag om te bepalen of je dus wel of niet met jouw klacht even langs moet komen. Vaak kunnen zij je ook al heel goed op weg helpen. Dat is ook fijn!
Mijn huisarts dossier: kunnen andere huisarten daarin?
Ja, andere zorgverleners kunnen ook bij jou dossier. Soms heb je zorg nodig van iemand anders dan je eigen huisarts bij Fonkelzorg. Bijvoorbeeld omdat je niet in de buurt bent of omdat je buiten onze werktijden ziek bent. Daarvoor bestaat het Landelijk Schakelpunt (LSP).
Wij begrijpen heel goed dat je graag wil weten of je andere zorgverleners in jouw dossier kunnen als dat nodig is. We leggen hier graag uit hoe dat werkt.
Dankzij het LSP kunnen andere huisartsen of apothekers bepaalde gegevens van je bekijken die ze nodig hebben om jou te kunnen helpen. Maak je geen zorgen, er zijn hele strenge eisen aan die inzage. Zij zien niet je hele dossier, dus je hoeft niet bang te zijn dat al je gegevens op straat liggen! De dienstdoende huisarts kan bijvoorbeeld je medicatie zien, wel zo veilig als je ergens allergisch voor bent bijvoorbeeld. 👍
Om jouw gegevens op te nemen in het LSP – zodat je ook hulp krijgt als je niet bij Fonkelzorg terecht kunt – moet je actief toestemming geven, anders mogen andere huisartsen dit niet zien. Ons advies is wel echt om dit te doen ✅, want we weten zelf hoe belangrijk het is om in acute situaties een goed inzicht te hebben in kritieke delen van iemands dossier dus dat wil je echt wel ‘aan’ hebben staan. Maar, die keus is aan jou.
Nog meer weten over het LSP? Kijk dan op https://www.volgjezorg.nl/het-lsp
Wil je zelf je eigen dossier inzien? Als patiënt van Fonkelzorg kan dat door in te loggen in het patiëntenportaal.
Waarom moet ik via Bingli een voorbereidende vragenlijst invullen voor een consult?
Heb je een afspraak gemaakt voor het spreekuur? Dan nodigen we je uit om alvast een vragenlijst in te vullen. Daarvoor werken we samen met Bingli. Dat is een slim systeem dat alvast vragen stelt die de zorgverlener anders ook zou stellen.
Waarom doen we dit? Heel simpel: zo zorgen we er voor dat jij alvast kan beginnen met het consult en dat wij alvast de antwoorden door kunnen kijken. Heel fijn!😀
Let op: dit systeem is dus niet bedoeld als zelf-triage, daarvoor gebruiken we Moet Ik Naar De Dokter, daarmee kan je sneller geholpen worden en een terugbel verzoek achterlaten.
Kan ik een medische verklaring krijgen?
In onze praktijk krijgen onze huisartsen regelmatig het verzoek een medische verklaring (ook geneeskundige verklaring of doktersverklaring genoemd) af te geven. Wij mogen dit niet doen. Wij handelen hiermee volgens de regels van het KNMG, de beroepsorganisatie voor artsen.
Een medische verklaring is een schriftelijke verklaring die een oordeel bevat over jou als patiënt en jouw (medische) geschiktheid of ongeschiktheid om bepaalde dingen wel of niet te kunnen.
Jouw huisarts moet zich kunnen concentreren op jouw behandeling. Een goede vertrouwensrelatie met de patiënt is daarvoor belangrijk. Die vertrouwensrelatie kan gevaar lopen wanneer jouw huisarts een oordeel geeft dat voor jouw ongunstig is. Daar kunnen we als huisarts geen rekening mee houden: jouw gezondheid staat voor ons voorop. Dus daar richten wij ons op. We hebben te voorkomen dat jij en je huisarts hierdoor in conflict raken. Dat kan niet de bedoeling zijn. Om daarvoor te zorgen zijn dus deze regels in het leven geroepen.
Hieronder kun je de folders van het KNMG in de talen Nederlands, Engels, Pools, Marokkaans-Arabisch en Turks downloaden. In dit folder staat helder beschreven waarom wij als huisarts geen medische verklaring mogen afgeven en wat u kunt doen om er wél een te krijgen.
Below you can download the brochures from the Royal Dutch Medical Association (KNMG) in Dutch, English, Polish, Moroccan Arabic, and Turkish. This brochure clearly explains why we, as general practitioners, are not allowed to issue medical certificates and what you can do to obtain a medical certificate.
Ik wil een klacht indienen tegen mijn huisarts. En nu?
Ben je niet tevreden geweest over onze aandacht of medische zorg? Dat vinden wij heel vervelend voor je! 😔 We leggen hieronder graag uit wat je met je klacht kunt doen.
Allereerst snappen wij dat het vooral voor jou heel naar is dat je een klacht hebt over je huisarts bij Fonkelzorg. Dat betekent dat er iets niet goed is gedaan. Heel naar!
Misschien had je een andere verwachting over wat wij kunnen doen of misschien hebben we gewoon een fout gemaakt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar we’re all human. Wat ons betreft gaat het erom hoe we hier samen mee omgaan.
Deze stappen volgen wij graag naar aanleiding van jouw klacht tegen je huisarts bij Fonkelzorg:
① We gaan graag met je in gesprek. We kijken goed met je mee om te zien wat er mis is gegaan. Lag dit bij ons of is er iets anders aan de hand? ❤️🩹
② Vervolgens kijken we hoe we het samen kunnen oplossen.
③ Komen we er samen niet uit dan kun je ook met de skge contact opnemen, want daar zijn we uiteraard bij aangesloten. Alles voor de beste zorg!
De eerste stap is dus: contact met ons opnemen.
We snappen dat dit heel erg vervelend voor je is, dus we maken graag persoonlijk tijd voor je vrij. Bel even om te vertellen wat er aan de hand is.
Vind je het lastig of niet fijn om te bellen? Vul dan het formulier hieronder in.
Waarom moet ik extra onderzoeken zelf betalen?
‘De huisarts is toch gratis? Waarom moet ik dan extra onderzoeken wel zelf betalen?’ We begrijpen dat je dit graag wil begrijpen. Hieronder leggen we uit hoe het zit.
Huisartsenzorg valt niet onder het eigen risico, maar wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Als je zorgverlener bij de huisarts extra onderzoek aanvraagt, zoals bijvoorbeeld urineonderzoek, bloedonderzoek, een SOA test, röntgenfoto of echo, moet je de kosten hiervan echter wél vanuit je eigen risico betalen.
Het standaard eigen risico is in 2024 € 385,-. Dit bedrag kun je zelf aanpassen, bij je verzekering. Je kunt bijvoorbeeld voor een hoger eigen risico kiezen, waardoor je een lagere maandpremie betaalt.
Zijn de gemaakte kosten hoger dan jouw eigen risico? Dan betaalt je zorgverzekering deze extra kosten. Ook medicijnen en een bezoek aan de specialist in het ziekenhuis vallen onder je eigen risico. Er zijn echter steeds meer medicijnen (bijvoorbeeld maagtabletten) en ook bloedonderzoeken (bepaalde vitamines) die helemaal niet meer vergoed worden, of waarvoor standaard een eigen bijdrage wordt berekend.
Wil je meer weten over de kosten van aanvullend onderzoek? Kijk dan op de website van Dokter & Diagnostiek of van je ziekenhuis.
Ik wil mijn afspraak verzetten / afzeggen. Kan dat?
Je kunt niet meer naar je afspraak komen? Dat kan natuurlijk een keer gebeuren.
Wist je dat je als je ons belt ook kan kiezen voor de optie: “terugbelverzoek”? Je kan dan een tijdvak kiezen waarin je teruggebeld wordt, zodat je niet hoeft te wachten.
Het kost je dus (bijna) geen tijd en bovendien kan je dit 24/7 doen. Ook als wij niet aan het werk zijn dus! 😉
Hoe gaan jullie om met mijn persoonlijke gegevens?
Jouw privacy staat bij ons voorop. We delen geen medische informatie met anderen zonder jouw toestemming. Alleen bij verwijzingen delen we relevante gegevens, tenzij er sprake is van gevaar voor jezelf of anderen. 👌
Hoe lang duurt een afspraak bij de huisarts?
Onze spreekuren zijn alleen op afspraak. Een afspraak duurt 10 minuten, waarin we één klacht bespreken. 🕑Heb je meerdere klachten? Geef dat dan aan bij het maken van de afspraak, zodat we extra tijd kunnen inplannen.
Mag ik mijn telefoon gebruiken in de praktijk?
Ja, maar graag zonder overlast voor anderen. Zet je telefoon uit tijdens gesprekken met de huisarts, praktijkondersteuner of assistente. Zo kunnen we ons volledig op jou richten. 😍
Hoe kan ik herhaalrecepten aanvragen?
Je kunt herhaalrecepten aanvragen via onze receptenlijn 📞 (keuze #2) of via onze website. Zo houden we de telefoon vrij voor dringende vragen.
Kan ik mijn auto of fiets overal parkeren?
Plaats je auto of fiets in de daarvoor bestemde vakken of rekken. Zo blijft het terrein veilig en toegankelijk voor iedereen.
Hoe zorgen we samen voor een prettige sfeer?
We behandelen elkaar beleefd en met respect. Dat betekent:
Wat gebeurt er als iemand zich niet aan de regels houdt?
Als iemand de huisregels niet naleeft, geven we een waarschuwing (gele kaart). Bij herhaling volgt een tweede gele kaart. Bij aanhoudend gedrag kunnen we de behandelrelatie beëindigen (rode kaart). Fysiek geweld of levensbedreigingen leiden direct tot een rode kaart en uitschrijving.
Zo zorgen we ervoor dat voor jou en voor ons alles veilig en fijn blijft! 👌
Mag ik opnames maken of foto’s nemen in de praktijk?
Alleen met toestemming van de zorgverlener mag je een gesprek opnemen, foto’s maken of filmen. Zo waarborgen we ieders privacy.